星期三, 四月 25, 2007

500英镑的高考题

英国的皇家化学学会认为,英国学生的数学水平比中国学生差太多。所以,他们悬赏500英镑给能答出一道中国高考数学题目的人。



作为比较,BBC登出了一道英国大学一年级的数学考题



我,粗粗地看了一眼中国的题目,认为我断断是做不出来这种几何题的。英国的题目,则似乎太简单了些。

也许,十五年前的我可以。可见,我们的高中数学教育并非英国人想象的那么有效。

补记:在实验之余,我又仔细看了一下题目。觉得还是会做的。i和ii似乎都有明显的解决方法。至于iii,我不记得两条不在一个平面内的直线之间夹角的定义了,所以无从作答。

2 条评论:

suomynonA 说...

The first two are absolutely easy for normal level high school student in China. The third is also OK, although the result is not a favorable value. I guess it should be the first or second "big" calculation problem in the test.

BTW, I think this problem will make trouble for normal US college students - they don't like these kind of value!

匿名 说...

Piece of cake :)